2015. február 27.

Suli - Tanulás, Klikkek és Puskázás

Sziasztok! :)

Igen, jól látjátok, a mai esti posztom egy hosszabb jellegű vélemény kifejtés. Ez az a meglepetés, amit már annyiszor emlegettem a mostani posztjaimban. Szeretnék indítani egy ilyen sorozatot is, amiben a véleményemet fogom kifejteni egyes témákról. Ma a suliról fogok beszélni nektek, azon belül is lesz három altémánk. Az egyik a tanulás, a második a klikkek és a harmadik pedig a puskázás. Előre is szeretném jelezni a forrásokat, amikből merítettem az ötleteimet.

Tanulás: Kaz Cooke - Csajok könyve, Saját kútfő.

Klikkek: Saját kútfű.

Puskázás: Szecso Video - VLOG - Iskolai puska, Saját kútfő.

Nos, szerintem kezdjük is el! Remélem tetszeni fog nektek a bejegyzés, mivel sokat dolgoztam vele! :)

Tanulás

Nos, sok ember van, aki nem szeret tanulni. Biztos sokszor hallod az idősebb rokonaidtól, szüleidtől vagy nagymamáidtól, hogy az iskolásévek a legszebbek - mintha nem lenne ezermillió házid, mintha nem lenne pattanásos a fejed, és mintha nem azt hallanád minden áldott nap nevelőidtől illetve tanáraidtól, hogy ha nem tanulsz akkor valószínűleg az utcát kell majd seperned és örülhetsz, ha lesz pénzed napi egy kiflire. Tudom, hogy néha rettenetes kín tud lenni és a hátad közepére sem kívánod, de bárhol is tanulsz, komolyan kell venned - ez az egyetlen módja annak, hogy egy nap megszabadulj tőle.
És hogy ne utcaseprő légy.

Tanulás és házi feladat

Mikor kell tanulni és megcsinálni a házi feladatot? Vannak olyan szülők, akik szerint minden olyan pillanatban, amit ébren töltesz és épp nem a suliban vagy. Ez azonban csak az őrületbe kerget, és semmi értelme. Ezzel csak azt éred el, hogy ha lehet, még jobban ideges leszel és minél jobban próbálod, annál jobban nem fog sikerülni illetve nem leszel kész. Elég, ha annyi időt szánsz a tanulásra, amennyit a tananyag és a lecke megkövetel.
Tudom, hogy most csalódni fogsz, de tudnod kell, hogy igaz az állítás, miszerint az agyban azok a dolgok rögzülnek a legjobban, amiket kora este tanulsz meg. Ekkor könnyebben is tanulsz, és jobban is emlékezel. Éjfél után lanyhul az agy működés és nem rögzülnek annyira a dolgok.

Tanulási terv

Készíts tanulási tervet és házi feladat-készítési tervet, így pontos képed lesz arról, melyik tantárggyal mennyi időt foglalkozhatsz! Így nem fog megtörténni, hogy belesüppedsz egy 67 ezer karakteres verselemzésbe, ami csak a következő hétre kell, miközben a másnapi matekleckéről elfeledkezel. Mindig gondold át előre, mennyi iskolai feladatod lesz a következő napokban vagy hetekben, mennyi szabadidőd marad, és ennek megfelelően szervezz programokat. A nagyobb mulatságokat szombat estére időzítsd! Természetesen arra mindig figyelned kell, hogy az esemény ne ütközzön a tanulási terveddel.
Írd le a táblázatot (legjobb, ha ceruzával írod, hogy tudj rajta javítgatni, vagy ha van egy okostelefonod, annak a segítségével), és tűzd ki az íróasztalod fölé, vagy tedd be a jegyzetfüzetedbe!
Sajnos azokkal a tárgyakkal, amelyekben nem vagy olyan jó, nyilván több időt kell majd foglalkoznod. Azokat a dolgokat, amiket szeretsz csinálni, időzítsd akkora, amikor a nemszeretem dolgokkal végzel: ez lesz a jutalom. Teheted még ezeket két nagyobb tanulási időszak közé, ez esetben viszont ne legyen több fél vagy háromnegyed óránál. Ha úgy érzed, a tervezeted nagyon szoros, megijeszt, és úgy látod, képtelenség beteljesíteni, beszélj egy tanároddal vagy a szüleiddel, hogyan lehetne rajtad kisebb a nyomás.

Ha túl nehéz a lecke

A házi feladat túl nehéz lehet, ha:
  • az iskolád nagyon erős (mielőtt jelentkezel valahova, mindig legyél tisztában az adott intézmény követelményrendszerével)
  • az iskolád nincs tisztában vele, mennyit bírsz
  • átmeneti nehézséggel vagy stresszel nézel szembe, esetleg szembe jött egy eléggé nagy probléma amit még nem tudtál legyűrni
  • tényleg annyira utálod a leckét, hogy szétesel
  • tanulási nehézséged van (ez nagyon gyakori probléma).
Beszélj a tanáraiddal vagy a szüleiddel, hogyan lehetne megoldani a helyzetedet! Lehet, hogy segítene, ha mutatnának más tanulási módszereket. Az iskoláknak figyelembe kell venniük a diákok egyéni képességeit is, és tanulási nehézséged esetén segíteniük kell.

A tanulósarok

Nincs abban semmi meglepő, ha képtelen vagy a konyhában tanulni, miközben a testvéreid az utolsó gombóc fagylalton veszekednek. A legtöbb embernek szüksége van egy nyugodt helyre, ahol tanulhat. Talán a saját szobád a legjobb, bár nyilván tele van olyan dolgokkal, amelyek elvonhatják a figyelmedet (nem beszélve az ágyról, ami délutáni szundításra, vagy épp egy nagy párnacsatára csalogat). Az is lehet, hogy az egyik szobátoknak van egy olyan sarka, ahol nyugodtan tanulhatsz, de a szüleid dolgozószobája, az iskolai vagy a kerületi könyvtár, esetleg a nagyi háza is megfelelő lehet.
Íme néhány általános követelmény:
  • egy hely, ahol minden elfér, amire a tanuláshoz szükséged van
  • csend és nyugalom - van, akik teljes csendet javasolnak, mások szerint valami halk háttérzaj, például a rádió vagy egy kis zene nem árthat
  • az asztalod és a széked megfelelő magasságban legyen - általános szabály, hogy tudj egyenesen ülni úgy, hogy leérjen a lábad, miközben a kezed írás vagy gépelés közben nincs magasabban, mint a könyököd (ha túl magas az asztalod, emeld fel a széked és használj lábtámaszt)
  • ideális fényviszonyok és hőmérséklet a szobában (nem túl meleg, nem túl hideg)
  • olyan tanulósarok, amelyik nem úgy néz ki, mintha egy szeméddomb kellős közepén ülnél - ha rendben tartod a kis sarkadat, azt a látszatot keltheted, mintha a gondolataid is rendben lennének
A tanulás

Milyen típusó tanuló vagy? Vannak, akik jobban meg tudnak jegyezni dolgokat, ha le is írják őket, nem csupán elolvassák. Másoknak hangosan ki kell mondaniuk. Vannak, akik többszöri elolvasással jegyzik meg a legjobban a dolgokat, és olyanok is, akik szeretik kijegyzetelni a leckét. Olyanok is vannak, akiknek minden nagyon nehéz, és sokat szenvednek a tanulással. Tapasztald ki, te hogyan tudsz a leghatékonyabban tanulni - ebben a tanáraid és a szüleid is tudnak segíteni -, és próbáld mindig a neked megfelelő módszert használni.

Az olvasási készség fejlesztése

Nagyon fontos, hogy az olvasás semmiféle problémát ne jelentsen neked, nemcsak azért, mert így a tanulás is sokkal könnyebb, hanem mert a későbbi életedben erre nagy szükséged lesz. A jó íráskészség is ilyen: ha nem tudsz gördülékenyen írni és olvasni, később nagyon nehéz dolgod lesz az életben.
Ha nem szeretsz könyveket olvasni, akkor keress olyan írott dolgokat az interneten vagy a maganizokban, amelyek érdekelnek, akár a hip-hopról, a teniszezésről, akár a kedvenc együttesedről. Minél többet olvasol, annál jobban és helyesebben fogsz te magad is fogalmazni. Varázslatos módon nem csak jobb olvasó, de jobb író is leszel.
Ha folyamatos problémád van az olvasással (ami különben nagyon gyakori), iskoládnak kötelessége ebben segíteni neked. Ha a szüleid nem engedhetik meg maguknak a magántanárt, akkor is jár neked az extra segítség az iskolában.
Mire befejezed az iskolát, tudnod kell tökéletesen olvasni és írni. Ha mindent megtettél, és ez mégsem sikerül, ne szégyelld! Nem te vagy a hibás: Magadra hagytak. Ha végigsunnyogod az iskolát, és ez nem derül ki, az nem csak nagy erőfeszítésedbe kerül, de romba dönti a jövőbeni esélyeidet is. Vegyél igénybe képességfejlesztő leckét, akkor is, ha a sulinak már vége és úgy érzed, megúsztad - mert ezt nem lehet megúszni. Ne félj segítséget kérni, legyen az a legjobb barátnőd, a barátod vagy az egyik szülőd, esetleg rokonod - soha ne hidd azt, hogy ők rosszat akarnak neked, mert ha tényleg jó szándékkal vannak, akkor csak a javadat szeretnék.

Hogyan kell jól jegyzetelni?

Nem kell mindent szó szerint leírni, amit a tanár mond: a lényeg, hogy képes legyél okos és jól használható jegyzeteket készíteni.
Próbálj minél rövidebben, de érthetően írni - később is értened kell. Ha olyasmiket írsz: "nehogy elfelejtsem azt a dolgot, amit mondott a tanár", az nem fog segíteni. Minden felmerülő kérdésedet írd fel, és amint lehetőséged adódik, tedd fel ezeket (a választ se felejtsd el leírni)! Óra után nézd át, minden világos volt-e, és ha nem, kérj segítséget másoktól!
Íme egy nagy trükk: általában amikor a tanár belefog az új anyagba, az első tíz perc a legfontosabb, ilyenkor foglalja össze ugyanis, hogy miről lesz szó. Ugyanilyen fontos az utolsó tíz perc, amikor újra összefoglal mindent, és információkat ad arról, hol érdemes az adott témának utánanézni, honnan szerezhető be plusz infó, mikor várható számonkérés a témával kapcsolatban, és milyen követelményekre lehet számítani. Szóval ilyenkor próbáld magad fékezni, és nem arról sutyorogni, hogy van felöltözve a kedvenc énekesed/bandád az új videoklipjében. Ezt - ha mindenképp muszáj óra alatt megbeszélni - időzítsd az óra közepére! Persze vannak tanárok, akik pont az óra közepén mondják el a lényeget...szóval légy résen!

A figyelmes olvasás

Ugye ismerős az az érzés, amikor olvasás közben egy oldal végére érsz, és akkor jössz rá, hogy fogalmam sincs, mit olvastál, mert a gondolataid teljesen máshol jártak? Ez akkor is megtörténhet, ha csak kedvtelésből olvasol, de tanulás közben is.
Mielőtt belekezdesz az olvasásba, gondold át, mi kell neked abból, amit olvasni fogsz!
  • Minden egyes tényre pontosan kell emlékezned, vagy elég, ha csak egy általános képet kapsz?
  • A dolgok sorrendjére kell majd emlékezned?
Aztán, miközben olvasol:
  • gondolj azokra a kérdésekre, amelyeket a tanárod felvetett, vagy mondani fog
  • húzz alá dolgokat, készíts széljegyzeteket vagy szömegkiemelőt
  • csinálj apró, összefoglaló jegyzeteket
  • írd fel a kulcsgondolatokat kis post-itekre, és ragasztgasd be őket a könyvedbe/füzetedbe
Általános tanulási tanácsok


  • Ne várd ki az utolsó pillanatot, hogy elkezdd a tanulást vagy hogy feltedd a kérdéseidet, ha ne, értesz valamit! Ha valami nem világos vagy valamit nem értesz, valami nem stimmel, kérdezz!
  • Ne hagyd, hogy a dolgok tornyosuljanak - sem az asztalodon, sem a fejedben! Célozd meg azt, hogy inkább minden nap foglalkozol valamivel egy keveset, mint hétvégén az egésszel.
  • Iktass be kisebb szüneteket, mondjuk háromnegyed óránként! Igyál meg egy pohár vizet (nagyon gyakori, hogy akik a gép előtt ülnek, elfelejtenek inni és megfájdul a fejük). Nyújtóztasd ki a karodat, a lábadat és a nyakadat, menj ki a mosdóba vagy sétáltasd meg a kutyádat! Vigyázz, nem jó, ha egy szünet túl hosszúra nyúlik, mert hamar elmegy az idő és kevesebb kedved lesz visszamenni tanulni.
  • Ne ragadj le a tévé előtt vagy egy telefonbeszélgetésnél, ami meghosszabítja a szünetedet! Előre szabd meg, mit nézhetsz meg a tévében (vagy mit vehetsz fel későbbi megnézésre), és mikor intézheted a telefonhívásaidat. A programokat időzítsd a tanulás utánra.
  • Ne hagyd, hogy elcsábítson egy cukros édesség vagy kávé, ez csak elnehezít, és később, amikor szükséged lesz rá, nem fogsz tudni elaludni. Inkább válassz egy kis mandulát, ha nem szereted akkor gyümölcsöt vagy főtt rizst zöldségekkel! Ne felejtsd, hogy az evésnek sem szabad túl sokáig tartania. Fél óra után mindenképpen hagyd abba!
  • Próbálj ki különböző lazító technikákat tanulás előtt és után! Végezz nyújtásokat, csinálj olyat, ami megnyugtat, halgass zenét vagy simán csak feküdj ki az ágyadon és pihenj egy kicsit!
  • Az is segíthet, ha teszel egy félórás-órás sétát a szabadban, de ezt időzítsd a délutáni, és ne az esti órákra! A szüleid valószínüleg előbb engednének el túrázni egy csapat széttetovált motorossal, mint hogy egyedül indulj útnak télen a sötétben.
Vizsgák és dolgozatok

Néhány szó az ismétlésről.
  • Mindig tartsd meg a dolgozataidat, ismétléshez hozz létre vizsgakörülményeket - ismétlés időre vagy segítség nélkül -, és figyeld meg, hogy megy!
  • Próbáld megtudni a tanárodtól, felelet-választós tesztre, villámkérdésekre vagy kifejtős kérdésekre kell-e számítani. Ha ez nem megy, ne add fel: Készülj mindháromra! Ez egy kicsit több időt vesz igénybe, de legalább semmi nem fog felkészületlenül érni.
  • Figyelj arra, milyen tanácsokat ad a tanár! Ő már sok mindent látott. Kérdezd meg nyugodtan, melyek az adott tananyag buktatói, kinek mibe tört bele a bicskája az adott tárggyal kapcsolatban - így könnyebben kikerülheted ezeket.
  • Monnd magadnak, hogy kemélyen tanultál és mindent tudsz, akkor is, ha ez égbekiáltó hazugság. Ez esetben jobb, ha mindenedet összeszorítod, kivéve a szemed. Mondd magadnak, hogy minden menni fog, és hogy te mindent megteszel, hogy sikerüljön! Ne ostromold magadat, amiért nem volt időd készülni.
  • Ne a tökéletesre hajts, hanem a legtöbbre, amire képes vagy! Ha azt képzeled, csakis a százszázalékos teljesítmény és a csillagos ötös ér valamit, előbb-utóbb hatalmasat fogsz csalódni. A vizsgák nem az élet legfontosabb pillanatai, és túl leszel rajtuk egyszer. Nem a világ vége, ha rosszabb paszban vagy és emiatt egy kicsit rosszabb lesz a dolgozatod az átlagosnál. 
  • Ne pánikolj! Ha nem tanultál eleget, az sem segít, ha egész éjjel fennmaradsz és próbálod bepótólni: A fáradtság miatt még többet hibázol majd, ráadásul az iskolában nem is fogsz emlékezni az anyagra.
  • Ne használj semmilyen élénkítőt, hogy fenn tudj maradni éjszaka tanulni! Ezek az élénkítők mind olyanok, hogy nehezebbé teszik a memorizálást. Még a túl sok koffein is összezavarhat a vizsga előtt. És minden olyan szer, amelyik megnyugtat, például az alkohol, szintén pontosan az ellenkező hatást éri el: Lehetetlenné teszi a tanulást.
  • A dolgozat elején mindig nézd át a kérdéseket, hogy lásd, melyiknek mekkora a súlya. Készíts egy gyors tervet, melyikre mennyi időt szánsz, és ehhez próbáld magad tartani végig!
  • Valószínű, hogy nagy vonalakban előre meg kell fogalmaznod a dolgokat a fejedben, mielőtt belevágsz egy kifejtős válasz leírásába.
  • Mindig nagyon gondosan olvasd el a vizsgával kapcsolatos instrukciókat! Változz robottá, aki gépiesen tartja magát a kulcsszavakhoz, mint például "sorold fel", "egészítsd ki", "hasonlítsd össze", "fogalmazd meg" vagy "bizonyítsd"! Mindig azt csináld, ami a feladat, mert hiába írsz le egyes dolgokat, ha nem az volt a kérdés, vagy nem olyan módon tették fel. Az iskolai dolgozatok egyik legnagyobb típushibája, hogy a diákok nem azt csinálják, amit kell.
  • Először azokra a kérdésekre válaszolj, amelyekre azonnal tudod a választ, hogy lendületes legyen a kezdés! De közben ne feledd el tartani magad ahhoz a tervhez, amelyet a válaszadásokkal kapcsolatban szőttél magadnak! Ha ez nem sikerül, ne pánikolj. Ahhoz már túl késő.
  • Ha elolvasol egy kérdést, és úgy érzed, menten elájulsz, mert életedben nem hallottál még arról, amiről szól, csukd be egy pillanatra a szemed, vegyél egy nagy levegőt és próbálj megnyugodni! Ha ezek után sem érted a feladatot, menj tovább, és térj vissza erre később, lehet, hogy addigra megvilágosodsz.
  • Ha a vizsga nem olyan, amilyenre számítottál, ne kapj frászt, és ne azt az utat válaszd, hogy üresen adod be a lapot! Próbálj meg valamit kitalálni, főleg ha van lehetőség későbbi javításra vagy panasztételre.
  • Utasíts vissza minden csábítást a csalásra! Abból sehogy se jöhetsz ki jól: ha elkapnak, azért, ha nem, akkor meg azért, mert te úgyis tudod, hogy csaltál. Ha sokszor csalsz, egy idő után rászoksz a csalásra, ekkor pedig kiesik a napi programból a dogákra tanulás. Ez súlyos következménnyel járhat, és ha esetleg lesz egy olyan alkalom, amikor lehetetlen puskázni, jól megszívod. Hidd el, puskázni nem jó dolog!
  • Amikor vége a vizsgának, ne mulassz el egy kicsit azon csámcsogni és nyavalyogni a többiekkel, milyen nehéz volt, de aztán lépj tovább! Próbálj nem stresszelni olyan dolgokon, amelyek már nem rajtad múlnak.
Eredmények

Itt van az a rettenetes várakozás...néha csak te magad, de van olyan is, főleg a végzés évében, hogy az az érzésed, a fél univerzum arra vár, hogy kiderüljön, hogyan teljesítettél. Mondd el a szüleidnek, mit gondolsz, hogyan sikerült, és arról is beszélj, mit teszel, ha a dolgok nem úgy sikerülnek, mint gondoltak!
A jegyeid sokszor nem csak azt mutatják, te hogyan teljesítettél, hanem attól is függnek, a többiek milyenek voltak. Lehet, hogy ami tavaly 90 pontot jelentett, ebben az évben csak 75-öt jelent. Ha a jegyeid nem olyanok, amelyeket szerettél volna vagy amilyet elvártál magadtól, beszélj a szüleiddel és a tanáraiddal arról, hogyan lehetne őket a következő évben feljavítani! Hidd el, ez mindig segít. :)

Na, és innentől jön a saját vélemény a klikkekről. Emberek, szerintem mindenkinek ismerős az a szó, hogy klikkek, aki egyszer már járt felső tagozatba. A klikkekkel viszont az a rettenetes probléma, hogy nem csak általános iskolában jelentkeznek, így mikor azt hisszük, végre megszabadultunk tőlük, újra előbukkannak és most még idegesítőbbek mint régebben. Na de mit jelent a szó? Nézzük először ezt a kérdést.

Maga a szó kétértelmű: Jelentheti azt, amikor valaki a számítógép előtt üldügél és az egerével kattintgat, de a másik jelentése egy sokkal nagyobb probléma. Az pedig az, amikor az iskolában úgymond "csoportok" alakulnak ki és ezeknek rendszeres szokásuk, hogy együtt mennek mindenhova, együtt hagyják el a sulit, együtt tanulnak és beleszakadnak, ha nincsenek együtt. Kicsit nyálasan hangzik, de a klikkek állhatnak lányokból és fiúkból is, csak lányokból vagy csak srácokból, ez változó és nincs megszabva. Nézzünk pár általános klikket, amik minden jóravaló osztályban megvannak.

A divatcsajok

Nem, most nem kifejezetten a plázacicákra gondolok, bár néha vannak ilyenek is, de természetesen attól még, hogy valaki szereti a divatot és szeret vásárolni, még lehet kedves, megértő és barátságos természetű is. Most nem akarok lenézni vagy megsérteni senkit, de ezek az emberek tényleg nagyon változóak. Meg úgy általában, az emberiség amúgy is változó. Sokan mondják, hogy nincs két egyforma ember, de rengeteg tulajdonság van, ami sok emberben megtalálható. Az ő tulajdonságuk a divat iránti szeretet. Mert igen, ezek az emberek szeretik a divatot, szeretnek öltözködni, vásárolni és jól kinézni. Sokan mondják, hogy attól, hogy valaki szeret öltözködni, máris ellenszenves lesz számukra, de szerintem ugyan úgy lehet egy olyan barátod, aki szeret vásárolni, mint egy olyan barátod, aki szereti a könyveket.

A normálisak

A normális elég tág fogalom, mivel nyilván majdnem mindenki magát és a barátait gondolja normálisnak, a többieket pedig nem normálisnak. De hogy mit értek normális alatt? Hát azokat, akik nem zsenik, de nem is totálisan analfabéták, megvan a saját életük, nem zaklatnak feleslegesen mást, de vannak barátaik és megvan a családjuk. Persze akad 1-2 jobb vagy rosszabb tanuló köztük, de a legtöbb ember átlagosan tanul. Róluk mást nem nagyon tudok mondani.

A jól tanulók

Ők nagyon hasonlítanak a normálisakhoz, nincs bennük semmi különös, nekik is vannak barátaik, megvan a családjuk és a közösségi életük. Jól tanulnak, ennek hátterében pedig sok dolog állhat: Lehet, hogy azért, mert kényszerítik őket, de az is lehet, hogy azért, mert el szeretnétek érni valamit az életben. Nem szabad az ilyen embereket előre megítélni.

Nos, és akkor most jöjjön a puska! Először is, emberek, puskázni nem jó. Most úgy érzem, ezzel a kijelentésemmel elindítottam egy újabb net-csatát, mint az a ruha, amit valaki arany-fehérnek, valaki pedig kék-feketének lát. Biztos hallottatok már róla, most terjeng körbe és egy idő után lenyugszik a tömeg. Na de vissza a témához. Ne, ne mondjátok, hogy csak azért mondom ezt, mert azt akarom, hogy jó benyomással legyek rátok, nem. Puskázni nem olyan nagy bűn, főleg nem olyan tárgyakból, amik nem szükségesek az élethez. Nyilván, vannak olyan szakmák, amikhez nem árt, ha mindenből tudsz valamit, ilyen a tanár például, de ha te képregény-rajzoló szeretnél lenni akkor szerintem neked nem olyan fontos, hogy jó hangod legyen vagy hogy vágd a matekot. Természetesen lehet ilyen kifogásokat keresni, miszerint 'ki kell számolni hogy mennyi lapot kell még megcsinálni', de ez - valljuk be - alapvetőn elég abszurdan hangzik. Én nem nagyon szoktam puskázni, így segítségemre hívtam a jó öreg internetet - szerencsére már a huszonegyedik században élek, így ezt is megtehetem. Először is, kifejtem a véleményemet a puskázásról, majd bevágok pár történetet vagy taktikát, amiket olvastam. Nos, kezdjük is.

Sok tanár mondja azt, hogy ha puskázol, akkor végül is foglalkozol az anyaggal, mivel gondosan ki kell írni a szövegből a fontosabb tényeket, amiket lehet, hogy számon fog kérni a tanár, ez pedig akár fél órát is igénybe vehet, ha például egy témazáróról beszélünk. Ezáltal sok tanár buzdít arra, hogy írj puskát, a dolgozat közben pedig már el is felejted elővenni, mert annyiszor olvastad át a szöveget új információk után kutakodva, hogy szinte már megtanultad. Természetesen ez nem egyenlő azzal, mikor vérrt izzadva tanulsz és utána kapsz egy csillagos ötöt dogát - de egy négyest mindenképpen kapsz majd, ami szerintem nem olyan nagyon nagy bűn. Én alapból kevesebb tantárgyal indulok, amiből puskázhatnék, mert angolt kis korom óta tanulok, ahogy környezetet és matekot is. Tudom, fura lehet, hogy a hat éves kis Alma ott ül az apjával a kanapén és összeadásokat írkál egy kockás füzetbe, de akkoriban ez volt a hobbim. Ezért sem szoktam puskázni, mert a többi tantárgyra vagy tanulok, vagy nem szoktunk belőle dogát írni. Egyébként meg - visszatérve az előző metódusra, miszerint a tanárok zöme azt vallja, ha puskázol akkor már foglalkozol az anyaggal - egyetértek velük. Teljes mértékben.

Na és akkor jöjjön a poszt utolsó fele, amiben tippeket-trükköket fogok mondani nektek a puskázással kapcsolatban! Előre szólok, hogy ezeket mind olvastam, és minden tanárnál mást jöhet be, ezért merjetek kipróbálni 1-2 módszert, mire megtanuljátok a tökéletest!

1. Amit ne próbáljatok ki
Sokan mondják, hogy érdemes a kezedre írni és pulcsiban bemenni, mert nem észrevehető de praktikus. Ezt a módszert nem ajánlom senkinek, maximum akkor ha tél , ősz vagy tavasz van és még nincs olyan meleg, de nyáron semmiképpen nem mert a tanárod hamar rájöhet erre. Azért az eléggé feltűnő ha huszonnyolc fokban besétálsz egy pulcsiban.

2. Zseb, ruhaujj és tolltartó
Ezek azok a módszerek, amik kevésbé észrevehetőek. Van olyan, mikor a zsebedbe, ruhaujjadba vagy tolltartóba rejted a puskát, és akárki akármit mond, ez a módszer akkor a legjobb, ha fal van közötted és a padtársad között. Nekünk környezeten mindig úgy van, amikor dogát írunk, hogy van a teremben ilyen nagy csomag fénymásoló papír és az tökéletesen megáll. Na és azt szoktuk a padtársak közé rakni hogy ne egymásról másoljanak. Mivel ebben az esetben nem lát senki, ha előveszed a puskát, a tanár sem lát és nem kell félned attól, hogy az egyik osztálytársad majd beköp.

3. Minél jobban kiüti a tanár szemét a puska, annál jobban biztos, hogy nem veszi észre!
Ezt leginkább a bevállalósabb diákoknak ajánlom, egy hülye tanárhoz. Írd fel a táblára, a falra vagy az előtted ülő székére. Ha minden beválik, a tanár olyan hülye lesz hogy nem veszi észre...sok sikert!

Szerintem ennyi lenne a puska tippekből. Na de van egy fontos idézet amit meg kell említenem.

,,Dehogy leszünk okosak ha tanulunk. Na jó persze ez így nem teljesen igaz, mert vannak normális tantárgyak amik kellenek, de a többség nem ilyen. Ami meg még pluszba kellene az meg nincs. Szóval nem igazán leszünk okosak. Értelmetlen de elég fontos tantárgyakból csak puskázni kell. Például ami nem érettségi tantárgy, de sok doga van belőle, abból érdemes, sőt én csak puskázok azokból a tantárgyakból, nem tanulok. Tehát ami kell azt tanuld meg, de nem minden kell, és azokból puskázz, így nem tanultál feleslegesen és negatív jegyet se kaptál. Szerintem ez a legjobb módszer. De ehhez meg kell tanulni jól puskázni, ami pedig egy élményt nyújthat. Szóval én imádok puskázni, de csak abból a tantárgyból ami nem kell az élethez, ami meg kell az meg alapból érdekel de abból is nyugodtan lehet puskázni."


4 megjegyzés:

  1. Kedves Letty, avagy Kiss Alma!
    Ne haragudj, nem szeretnék kötözködni, de van némi kivetnivalóm a cikkedben. Pontosabban a "Klikkek" részben.
    Nem tudom, te milyen suliba jársz, sok közöm nincs is hozzá, de szerintem azok a klikkek, ilyen formában, ahogy te leírtad őket, maximum egy amerikai gimisekről szóló vígjátékban találhatók meg. Egy osztály, és főleg egy ember ennél jóval összetettebb, és nem lehet egy szóval leírni.
    Először is, a stréber jelentése: Minden áron érvényesülni akaró, törtető. Ez nem csak azoknak az embereknek a jellemzője, akik sokat tanulnak. Aki törtető, az az életének minden területén az, és ez nem feltétlenül egy pozitív tulajdonság. Én inkább az olyan diákokra használnám, aki mondjuk mindenáron be akar vágódni a tanároknál, hogy jobb eredményeket érjen el, vagy hasonló. Akikre te gondoltál, azok a szorgalmas diákok. Ez viszont egy pozitív jelző. Viszont az, aki szorgalmas, nem feltétlenül zárkózott és szemüveges. Az utóbbi valószínűleg csak sztereotípia, nem tudom, te hol olvastál erről, de én ezt találtam a témában: "A középkorban, amikor feltalálták a szemüveget, nem tudott mindenki olvasni, csak a tanultabbak, így jobban kellett nekik a szemüveg. Ez így volt évszázadokig, tehát jó mélyen beivódott a köztudatba, hogy a szemüveges ember az biztos valami tudós." Én ugyanis tudok mondani nem is egy ellenpéldát: a legjobb barátnőm nagyon szorgalmas (és okos is), de nem szemüveges, még csak kontaktlencséje sincs, társasági élete viszont annál inkább. Nagyon aranyos, kedves, társaságkedvelő lány. Egy másik osztálytársam viszont visel szemüveget, és kb. 3-as átlaga van. Egyébként az amerikai filmekben a stréber jelzőt leginkább azokra a gyerekekre szokták használni, akik nagyon okosak, általában a természettudományok érdeklik őket, amolyan tudóspalánták. Na, itt szintén tévesen használják a szót. Én inkább "zseniknek" nevezném őket, vagy nem tudom. Ilyen osztálytársaim is vannak, és elárulom: ők tanulnak szinte a legkevesebbet (minek, ha már egyetemi szinten vágják a fizikát?), a reál tantárgyak jól mennek nekik tanulás nélkül is (a humán tárgyakkal már gondban vannak, ebből kifolyólag nem kitűnők, mégis mindenki tudja, hogy okosak), és bár nem rendelkeznek olyan kommunikációs képességekkel (jobban mondva inkább érzelmi analfabéták, kicsit másképp fogják fel a világot), mint mások, de igenis szociális "lények". Sőt, sokat beszélnek, vannak barátaik (nem is kevés), hozzászólnak szinte minden témához. Az pedig, hogy általában az ilyen embereket nem hoz lázba mondjuk egy iskolabál, vagy osztálykirándulás, nem azért van, mert egy kis szórakozás elveszi az idejüket a tanulástól, hanem egyszerűen azért, mert az ő felfogásuk szerint ezek nem olyan létfontosságú dolgok, hogy ne lehessen élni nélkülük, vagyis a logika nem diktálja, hogy feltétlenül részt kell venniük ilyen programokon. Az egyik ilyen ember az osztályomból igen jó barátom, és csak azt tudom elmondani róla, hogy hiába van más elképzelése a világról, egy nagyon bőbeszédű (talán túlságosan is az :D), jó humorú fiú, akit rajtam kívül is még sokan kedvelnek. Tudtommal a családjával sincs gondja, nem árvaházban nőtt fel, a szüleinek jó állása van, és még egyszer sem mondott róluk semmi rosszat, ugyanúgy viselkedik velük, mint egy átlag tinédzser. Na, erről ennyit.
    *Folyt. köv.*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A "normálisakról" az a véleményem, hogy maga a jelző elég szubjektív. Nyilván mindenki magát tartja normálisnak, és a hozzá hasonlóakat, a többieket pedig "nem normálisnak". Ez fordítva is igaz. Ráadásul nem, vagy nem feltétlenül hozható összefüggésbe a családja anyagi hátterével. A tanulmányi átlaggal meg főleg nem. Mint mondtam, az a gyerek is lehet hármas valamiből, aki szabadidejében bonyolult fizikai/kémiai jelenségekről olvas (nem tanul, olvas, mert érdekli!), de az is lehet színötös, aki igazából nem egy zseni, de szorgalmas, és a saját jövője érdekében hajlandó megtanulni az anyagot. De még egy "plázacica" is járhat jó nevű gimnáziumba, ahol írhat ötös biosz dolgozatokat, például. Sőt, nekem egyik osztálytársam ránézésre abszolút plázacica, de egyáltalán nem sík hülye, és igazából nem is nyafogós, meg még sportoló is, egyszerűen csak szeret szép lenni, meg vásárolgatni.
      Én mondjuk olyan lány vagyok, aki annak ellenére, hogy szemüveges, mégsem egy született zseni, de azért az okosabb kategóriába tartozom (általánosban pl, végig kitűnő voltam), annak ellenére, hogy nem vagyok mindenből dicséretes ötös. Érdekelnek a természettudományok, állítólag még logikusan is gondolkodom, de biztos, hogy nem fogok mondjuk minden áldott irodalomórára házi feladatot írni. Mivel szeretnék valamit elérni az életemben, ezért tudom, melyik tantárgyakra kell több figyelmet fordítanom, ezeket általában szeretem, és értem is. A többire is tanulok, mert az iskolám megköveteli, de nem olyan intenzitással. Sportolok is, de mégsem vagyok kifejezetten sportos típus, kiskorom óta imádom az állatokat, és van bennem némi művészi hajlam is, mivel nagyon szeretek olvasni és írni. De az irodalmat már utálom. Nem vagyok kifejezetten félénk, inkább azt mondanám, hogy nem szeretek minden második szembejövőnek kitárulkozni, de az osztályom nagy részével jóban vagyok (vagy semleges a kapcsolatunk), és a barátaim is mind-mind különbözőek, nem sorolhatók egyik kategóriába sem.
      Sajnálom, hogy ilyen hosszan fejtegettem a véleményem, nem akartam okoskodni, téged megbántani pedig főleg nem állt szándékomban, csupán szeretném, ha nem csak te, de mások is tudnák, hogy mi, emberek, milyen összetettek, bonyolultak és különbözőek vagyunk. Mert egy embert, egy személyiséget sok minden formál egyszerre, legyen az pénz, család, a környezete, vagy maga a genetika. Nem vagyunk irodalmi műalkotások, hogy be lehessen minket sorolni különböző stílusirányzatok alapján, hogy ez most romantika, a másik meg barokk, vagy éppen reneszánsz. Emberek vagyunk, önmagunkon belül is sokfélék (nem tudom, hogy ennek így mennyire van értelme, de remélem érhető, mire akarok kilyukadni...), és éppen ezért kell mindenki felé nyitni, mert ki tudja, kiben milyen értékeket fedezhetünk fel. Talán olyanokat, amiket elsőre ki sem néznénk az adott személyből. Nem szabad előítéletesnek lenni (és ezzel nem azt akarom mondani, hogy te az vagy).
      Szóval, még egyszer bocsánat a rendkívül hosszű megjegyzésért, remélem volt erőd végigolvasni. :) Ha megtetted, akkor köszönöm. Ha esetleg megsértettelek, azért is jár neked a bocsánatkérés. De remélem nem így történt.
      Mellesleg, a cikk első része nagyon tetszett, hasznos tanácsokat fogalmaztál meg benne, és bár én már kialakítottam a magam rendszerét, módszerét tanulás terén, szerintem sokan vannak, akiknek segítettél ezzel.
      További jó szerkesztést kívánok Neked, és a Szerkesztőtársaidnak is! :)

      Üdv, Dara.

      Törlés
    2. Kedves Dara!

      Mindenek előtt szeretném megköszönni, hogy értelmes kommentet írtál, és kifejtetted, mi nem tetszik benne. Én - személy szerint - nem kifejezetten szeretem az olyan kommenteket, amiknek lényege nem több, mint 'ez a bejegyzés szar'. Nagyön örülök, hogy végre van egy értelmes ember, aki nem csak leszarozza a bejegyzést, hanem elmondja, mi nem tetszett benne. Szóval ezért is köszi. :)

      Most pedig, hogy elolvastam a kommentedet (és újra a posztomat), rájöttem, hogy teljesen igazad van. 'Kicsit' előítéles voltam a klikkekkel kapcsolatban, és már is megyek kijavítani a posztot. Köszönöm mégegyszer az értelmes kommentedet! :)

      Üdv,
      Letty.

      Törlés
    3. Én köszönöm, hogy végig olvastad, és nem vetted rossz néven a megjegyzésem. :) Abban teljesen egyetértek, hogy ok nélkül ócsárolni más munkáját nem túl érett dolog, és mivel én sem örülnék, ha az én munkámat szólná meg valaki, így én sem teszem máséval.
      Annak pedig külön örülök, hogy némiképp volt haszna a kommentemnek. :)

      Üdv, Dara.

      Törlés